Mine sisuni

Varjupaiga aastaraamat 2014

Vajalikud muudatused

Varjupaigapoliitika

  1. Osaleda ÜRO poolt korraldatavas ümberasustamisprogrammis ja teistes solidaarsusmehhanismides.
  2. Viia piiripunktides sisse sõltumatu piirimonitooring, tagamaks, et sealsed toimingud tehakse vastavalt siseriiklikule ja rahvusvahelisele õigusele.
  3. Kaaluda täiendavate kaitsestaatuste sisseviimist Eesti varjupaigasüsteemi.

Varjupaigamenetlus

  1. Viia Eesti seadusandlus vastavusse uuest vastuvõtudirektiivist tuleneva kohustusega viia läbi inimeste erivajaduste hindamine.
  2. Viia Eesti seadusandlus vastavusse uuest menetlustoimingute direktiivist tuleneva varjupaigataotlejate õigusega tõhusale õiguskaitsevahendile piiripealses menetluses.
  3. Lõpetada varjupaigataotlejate karistamine ebaregulaarse piiriületamise eest. Kontrollida karistusseadustiku § 258 ning kriminaalmenetluse seadustiku § 219 vastavust Eesti Vabariigi põhiseadusele ning pagulasseisundi konventsioonile.
  4. Viia piiripunktides sisse sõltumatu piirimonitooring, tagamaks, et sealsed toimingud tehakse vastavalt siseriiklikule ja rahvusvahelisele õigusele.

Varjupaigataotlejate vastuvõtt

  1. Suurendada majutuskeskuse personali, et keskus suudaks toime tulla suurenenud varjupaigataotlejate arvuga.
  2. Tagada varjupaigataotlejatele piisav ja kvaliteetne tõlketeenus arsti juures käies.
  3. Muuta esmane tervisekontroll kohustuslikuks kõikidele varjupaigataotlejatele, muutes selle osaks erivajaduste tuvastamisest.
  4. Lühendada varjupaigataotlejate tööturule lubamise ooteaega, andes taotlejatele töötamise loa maksimaaselt 3 kuud pärast taotluse esitamist.
  5. Korraldada eesti keele õpe majutuskeskuses tõhusamaks, jagades osavõtjad vastavalt edasijõudmisele ja keeleoskusele gruppidesse.
  6. Pakkuda tasuta eesti keele õppe võimalusi ka väljaspool Vao majutuskeskust elavatele varjupaigataotlejatele.

Varjupaigataotlejate kinnipidamine

  1. ​Lõpetada varjupaigataotlejate karistamine ebaregulaarse piiriületamise eest. Kontrollida karistusseadustiku § 258 ning kriminaalmenetluse seadustiku § 219 vastavust Eesti Vabariigi põhiseadusele ning pagulasseisundi konventsioonile.
  2. Vältida piinamisohvrite paigutamist kinnipidamiskeskusesse. Juhul kui piinamise ohvriks olemine ilmneb kinnipidamiskeskuses, vabastada isik koheselt kinnipidamiskeskusest ja toimetada ta varjupaigataotlejate majutuskeskusesse.
  3. Vältida Süüria kodanike kinnipidamist ja nende kinnipidamise pikendamist.
  4. Tagada kõikidele kinnipidamiskeskuses viibivatele varjupaigataotlejatele ligipääs psühholoogilisele nõustamisele. Vajadusel kasutada tõlgi abi.
  5. Võimaldada kinnipidamiskeskuses kinnipeetavatele elukaaslastele koos aega veeta ühiselt puhkeruumis või õuealal või tagada võimalus elada koos peretoas.
  6. Tagada kinnipidamiskeskuses viibivatele varjupaigataotlejatele ligipääs internetile, et nad saaksid aidata kaasa varjupaigamenetlusele.

Rahvusvahelise kaitse saajate õigused ja kohanemine

  1. Luua süsteemne abiprogramm väljaspool Vao keskust elanud varjupaigataotlejatele, kes on saanud hiljem rahvusvahelise kaitse, kuid jäävad hetkel vähese teadlikkuse ja seaduse väära tõlgendamise tõttu kõrvale neile ette nähtud toetusskeemidest.
  2. Toetada (noori) kaitse saanuid hariduse alustamisel ja jätkamisel, luues selleks spetsiaalseid ettevalmistuskursusi või stipendiumiprogramme.
  3. Parandada seaduselünk, mille tõttu jäävad kaitse saanud üliõpilased ilma ravikindlustusest.
  4. Laiendada Vao keskuse tagatud tervisekindlustust ka elukoha otsimise perioodile.
  5. Võtta perede taasühinemise direktiiv korrektselt üle Eesti seadusandlusesse.
  6. Toetada rahvusvahelise kaitse saajaid peredega taasühinemisel.
  7. Tunnustada teiste Euroopa Liidu liikmesriikide väljaantud pagulasstaatust ja toetada Euroopa Liidu institutsioone sobiva õigusliku raamistiku väljatöötamisel.

Väljasaatmine ja toetatud tagasipöördumine

  1. Anda igale lahkumisettekirjutuse saanud inimesele piisavalt aega ja reaalne ligipääs võimalusele lahkumisettekirjutus või sissesõidukeelu kohaldamine vaidlustada.
  2. Soosida igakülgselt lahkumisettekirjutuse saanud inimeste vabatahtlikku tagasipöördumist otsuse sundtäitmise asemel, andes neile selleks maksimaalse lubatud lahkumistähtaja.